یادداشتی بر مناظره مسعود درخشان و موسی غنی نژاد

یادداشتی بر مناظره مسعود درخشان و موسی غنی نژاد
نوشته شده در 2023-04-28

حتما در یوتیوب ویدئوی مناظره دو اقتصاد دان داخلی موسی غنی نژاد و مسعود درخشان ، یکی طرفدار لیبرالیسم اقتصادی و دیگری معتقد به اقتصاد اسلامی را ببینید.

اگر برای پاسخ به چرایی وضعیت اقتصادی موجود در کشور هنوز مردد هستید، حتما در یوتیوب ویدئوی مناظره دو اقتصاد دان داخلی موسی غنی نژاد و مسعود درخشان ، یکی طرفدار لیبرالیسم اقتصادی و دیگری معتقد به اقتصاد اسلامی را ببینید. حتی اگر فرصت دیدن ورژن کامل را ندارید، ورژن‌های خلاصه شده اش را ببیند. 
.
هر دو طرف این مناظره دو تحصیل کرده بهترین دانشگاههای خارج از کشور هستند با این تفاوت که یکی به آزادی اندیشه معتقد است و دیگری به ذوب‌شدن در ولایت.
 
پرفسور مسعود درخشانی ، استاد تمام اقتصاد، بنیان‌گذار و رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق و چهره ماندگار این دانشگاه است(به نظرم گوشزد تاثیر این دانشگاه و فارغ‌التحصیلان آن در ایران پس از انقلاب تکرار مکررات است). درخشان از حامیان سعید جلیلی و از جمله معتقدین به اقتصاد اسلامی است. البته برخی او را مشاور اقتصادی رهبری هم می دانند، الهم اعلم، اما شاید مهمترین و به یادماندنی ترین اظهار نظر او موهبت دانستن تحریم های بین‌المللی ضد ایران است. 
.
او دقیقا عینیت و تجسم جمهوری اسلامی و نیروهای به اصطلاح انقلابی است. یک ایدئولوگ حراف، سفسطه‌گر و اتهام زن. او مانند احمدی نژاد در سال ۸۸ تمام سعی خود را می کند تا از مناظره یک دادگاه تفتیش عقاید ساخته و به جای احترام به نظرات حریفش، او را بترساند، متهم کند و به پاسخگویی و دفاع از اندیشه های شخصی‌ش بکشاند. درخشان با بهره گیری از خط قرمزهای نظام و حساسیت‌های حکومت به مواردی، مثل اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر و منفور بودن لیبرالیست‌ ها، آتئیست‌ ها و طرفداران سرمایه داری، مناظره را به سمت اتهام‌زنی و تخریب شخصی حریف بکشاند. او در یک چهارم انتهای مناظره کاملا مناظره را به جدال شخصی و فردی می‌کشاند. او به این ترتیب مناظره در خصوص وضعیت اقتصادی امروز کشور را تبدیل به جلسه بازجویی و دادگاه حریف در خصوص اعتقادات و نظراتش می کند. درخشان در حالی که خود برای جستجوی نقل قولها و اسامی، جلوی دوربین همه چیز را گوگل می‌کند، همزمان گوگل را عامل سیستم سرمایه گذاری می‌خواند و اندیشه همه متفکران و فلاسفه را دروغ، باطل و فریب‌کارانه می‌خواند.
.
 تنها راه او برای فرار از مباحثه علمی آویختن به سخنان دو رهبر انقلاب به عنوان تنها متفکران همه‌چیز دان است و در حالی که حتی یک تعریف درست از اقتصاد اسلامی ارائه نمی‌کند، راه حل مشکلات اقتصادی را رفتن به سوی اقتصاد اسلامی و تعطیلی تمام بانکهای فعال کشور و منوط شدن فعالیتهای بانکی در یک بانک می‌داند.
 
در یک کلام او الگو و نمونه یک اقتصاددان مورد نیاز جمهوری اسلامی و آماده ماله کشی است که گوش به حرف ولایت دارد و ترسی هم از قضاوت مردم ندارد.
بازدید : 176 بار