خاطره ای از مجلس شورای اسلامی

خاطره ای از مجلس شورای اسلامی
نوشته شده در 2022-02-08

به انگیزه واکنش های نمایندگان مجلس به قتل های ناموسی

۱۰ سال قبل برای اجرای پروژه‌ای نمایشگاهی، دو یا سه روز به مجلس شورای اسلامی رفتم. به یاد دارم علی لاریجانی رئیس مجلس بود و پروژه را او افتتاح کرد. من آن زمان برای دو سال مسئولیت کوچکی در یکی از بزرگ ترین گالری های کشور داشتم و برای برپایی نمایشگاهی هنری در مجلس به ما ماموریتی فوری داده شده بود.

وقتی به دفتر مدیر درخواست کننده این نمایشگاه در مجلس (که الان نه نامش به یادم هست و نه عنوانش) رفتیم، از او دلیل این اقدام را پرسیدم. برگزاری نمایشگاه در یکی از پر ترددترین راهروهای مجلس! با آثار هنری که قیمت بسیاری دارد و کوچکترین آسیب به آنها سازمان ما را در خصوص تامین رضایت هنرمند یا صاحب اثر متعهد می کرد! آن هم افراد و نماینده‌هایی بدون دانش رفتار با آثار هنری! اشخاصی که برای تشخیص متریال اثر هنری، آنرا لمس کرده و یا حتی با ناخن خراش می دادند(این را خودم به عین دیدم)!
او که الحق و والنصاف انسان کاردان و روشنی بود در این مورد حرف‌های زیادی داشت که همه آنها نه دقیق در خاطرم هست و نه در این مقال جای می گیرد. اما مخلص کلام این بود که لازم است روحیه نماینده های مجلس کمی تلطیف شود تا بتوان بسیاری از قوانین شامل مجازات‌هایی مثل اعدام و سنگسار و غیره را کنار گذاشت. طرح ایشان این بود که شاید تردد نمایندگان از بین آثار هنری کم کم روی روحیه آنها تاثیر مثبت بگذارد. مثالی راجع به قوانین زنای محسنه و مجازات‌های پیش بینی شده برای آن عنوان کرد که ازدواج در واقع فقط قراردادی است که بین دو نفر منعقد شده با شرایط مشخص که هر دو نفر آنها را پذیرفته اند. خیانت به عنوان عدول از شروط این قرارداد نباید مجازاتی از قبیل سنگسار یا اعدام داشته باشد و این جریمه بسیار بزرگ‌تر از اندازه‌های واقعی جرم است. اما امکان فهماندن چنین حقیقتی به نماینده‌ای که با حمایت هِرَمی طایفه و اقوامش به مقام نمایندگی رسیده و قرار است همان تفکر طایفه‌ای را نمایندگی کند، در حال حاضر وجود ندارد. این پروژه تلاشی خوب اما بی‌ثمر بود برای گذر نمایندگان از روحیه خشن ناحیه‌های خود در جهت رسیدن به قوانین انسانی تر...

بگذریم آن پروژه نمایشگاهی هم با همه جنگ اعصاب‌ها و دردسرها برگزار و تمام شد.
اما حضور چند روزه من در مجلس و به خصوص سالن غذاخوری مجلس، حقایقی را برایم آشکار کرد که بیش از پیش از آینده کشور ناامید شدم. مصداق بارز ادعای آن مدیر فهیم، همین اظهارات این نماینده مجلس است.

بازدید : 480 بار